Internet stał się obecnie nie tylko narzędziem służącym do wyszukiwania informacji i kontaktowania się z ludźmi, lecz także narzędziem niezbędnym w prowadzeniu biznesu. W zależności od profilu firmy, którą się prowadzi, e-mail marketing może okazać się bardzo ważnym, kluczowym wręcz czynnikiem decydującym o szybkości rozwoju biznesu. Jaka jest istota e-mail marketingu? Na co powinno się zwrócić uwagę podczas prowadzenia tego typu kampanii marketingowej? Jak dotrzeć do osób, które staną się naszymi klientami? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w dalszej części niniejszego wpisu.

E-mail marketing – dlaczego warto w niego zainwestować?

Mailowa kampania reklamowa dla wielu z nas wydaje się być wyłącznie kosztem. Istotnie tak nie jest. Owszem, należy ponieść pewne koszty jej prowadzenia, ale zdecydowanie trzeba potraktować je jako inwestycję. Sprawnie przeprowadzona kampania mailingowa pozwala przeciętnie na zwiększenie obrotów firmy nawet o 20-30% w skali roku. W niektórych przypadkach ten wzrost może wynieść nawet kilkaset procent. Tego typu kampania generuje największe koszty na samym początku – kiedy konieczne jest pozyskanie bazy adresów mailowych oraz stworzenie pierwszych szablonów maili. Później koszty prowadzenia kampanii są znacznie niższe.

E-mail marketing a spam

Niektórzy mylą e-mail marketing ze spamem. Tak naprawdę są to dwie zupełnie różne rzeczy, które jednak oddziela dość cienka granica. Mamy do czynienia ze spamem, jeśli osoby otrzymujące treść reklamową nie wyraziły na to zgody i otrzymują wiadomości reklamowe wbrew swojej woli. Jeśli klient wyraził zgodę na otrzymywanie wiadomości marketingowych, mamy do czynienia z kampanią mailingową.

Najważniejsze aspekty prowadzenia kampanii mailingowej

Aby kampania marketingowa realizowana za pomocą poczty elektronicznej przyniosła oczekiwane skutki, konieczne jest przestrzeganie kilku podstawowych zasad. Najważniejsze z nich to:

1) Zdobądź subskrybentów, którzy zechcą zapisać się na newsletter

Aby tego dokonać, twoja strona internetowa musi być wykonana schludnie i przejrzyście. Jednocześnie jej content musi być przyjazny zarówno dla wyszukiwarki, jak i dla użytkowników. Treści na niej zamieszczane muszą wzbudzać chęć dalszego ich zgłębiania i poznawania.

Aby pozyskać jak najwięcej nowych subskrybentów, daj im taką możliwość, dodając opcję zapisania się na newsletter z każdej podstrony. Jeśli kogoś zainteresuje konkretny artykuł, zapewne wygodniej będzie mu się zapisać pod nim na newsletter, niż cofając się na stronę główną.

2) Poznaj potrzeby subskrybenta

Lepsze dostosowanie treści maili do potrzeb klienta w znacznym stopniu powiększa szansę na jego pozytywny feedback. Aby wiedzieć, jakie maile do kogo wysyłać, warto umieścić krótką ankietę, której wypełnienie nie zdenerwuje potencjalnego subskrybenta, a znacznie ułatwi dostosowanie treści maili do jego potrzeb.

3) Utrzymuj kontakt w wielu kanałach

Ten punkt dotyczy przede wszystkim firm, które nastawiają się na użytkowników indywidualnych. Skuteczne budowanie wizerunku swojej firmy polega na pokazywaniu jej na różne sposoby. Konieczne jest pokazywanie usług czy produktów na fanpage na portalach społecznościowych oraz na kanałach filmowych dostępnych w największych na świecie społecznościach dzielących się ze sobą filmami (np youtube).

4) Grafika – wzbudzająca zaufanie i przyjazna

Przejrzysty interfejs graficzny to rzecz kluczowa w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy. Maile, które będą wysyłane do klientów powinny być nietuzinkowe. Aby uzyskać taki efekt, warto tworzyć ciekawe infografiki oraz stosować zdjęcia w różnym formacie.

Aby zabezpieczyć się przed blokadami graficznymi niektórych programów pocztowych, konieczne jest wprowadzenie do wiadomości także alternatywnego, sformatowanego tekstu. Dzięki temu każdy, do kogo adresowana jest wiadomość będzie mógł poznać jej treść.

5) Zwróć szczególną uwagę na subskrybentów w szczególne dni

Gdy zbliżają się dni szczególne w roku lub święta, warto przygotować ofertę specjalną, Istotą takiego postępowania jest nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale i zwiększenie liczby odwiedzin naszej strony internetowej.

6) Optymalizacja procesu rezygnacji z subskrypcji

Głównym powodem, dla którego ludzie rezygnują z otrzymywania newsletterów jest zbyt duża przychodzących wiadomości, które nie zawsze odpowiadają preferencjom użytkowników. Zamiast wysyłać każdego maila do wszystkich, warto umożliwić odbiorcom wybór konkretnego typu wiadomości, które chcą otrzymywać. Dzięki temu dostaną mniej treści, która będzie ich interesowała i rzadziej będą kończyć subskrypcję.

Kampanie mailingowe to narzędzie, które ma olbrzymi potencjał. Aby go wykorzystać, trzeba dobrze poznać potrzeby ludzi, do których kierujemy kampanię i umiejętnie wybierać treść, którą się do nich wysyła. Przestrzeganie powyższych zasad na pewno przełoży się pozytywnie na liczbę subskrypcji i klientów – bo przecież to jest istotą marketingu mailowego.