Nasza codzienna dieta wpływa na nasze życie – jest to fakt potwierdzony badaniami naukowymi. Zdrowe jedzenie zapewnia dobry stan zdrowia, pogodne samopoczucie i jest jednym z gwarantów długiego życia. Dlatego warto jest przemyśleć kwestię tego, jak na co dzień się odżywiamy, zwłaszcza, że złe nawyki trudno jest wyplewić, a posiadają one wpływ na nasze zdrowie w przyszłości.

Od czego zacząć?
Musimy zacząć od uświadomienia sobie co jest zdrowe, a co szkodzi naszemu zdrowiu. Przykładem: na śniadanie możemy zjeść jasną bułkę, posmarowaną grubą warstwą margaryny, do tego parówki z podejrzanego mięsa oraz słodzona cukrem herbata. Jednak równie dobrze nasz poranny posiłek może stanowić owsianka z dodatkiem orzechów i owoców lub kanapki z razowego chleba, z chudym twarogiem i pomidorem. Ilość kalorii może być ta sama, jednak niezbędnych składników żywieniowych dostarczy nam pełnowartościowe śniadanie, które jest w końcu podstawą do tego, aby spędzić dzień pełnym energii. Naszemu organizmowi potrzebne są pokarmy z każdej grupy: węglowodanowej, białkowej oraz tłuszczowej. Poniżej pokazujemy, jakie produkty warto jest wybrać z każdej z nich.

Węglowodany: wybieraj te złożone
Węglowodany złożone mają tę przewagę nad prostymi, że pozostają w naszym żołądku na dłużej, dzięki czemu przez dłuższy czas cieszymy się uczuciem sytości. Do tego, złożone węglowodany znajdują się w produktach zawierających pełną gamę składników odżywczych, minerałów i witamin, a dodatkowo, w przeciwieństwie do produktów oczyszczonych, występują w nich spore ilości błonnika, który ułatwia wypróżnianie i przyśpiesza metabolizm. Uwaga! Węglowodany proste znajdują się również w owocach, co nie oznacza wcale, że mamy rezygnować z ich spożywania. Wręcz przeciwnie, są one doskonałym źródłem wielu witamin, a te posiadające dużo wody są bardzo niskokaloryczne. Dlatego owoce możemy spożywać bez obaw o niepodążanie za zasadami zdrowego żywienia.

Białko: chudy nabiał, ryby i mięso
Białko pochodzenia zwierzęcego – temat kontrowersyjny. Niektórzy rezygnują z białka zwierzęcego w ogóle, inni starają się je ograniczyć, jeszcze inni szukają dobrych zamienników wśród roślin. Jednak pełnowartościowe białko w mięsie jest nam bardzo potrzebne. Oprócz mięsa, warto jeść jogurty, chude sery oraz kefiry.

Tłuszcze: nie takie straszne
Tłuszcze są niepotrzebnie demonizowane. Niezbędne tłuszcze nienasycone są potrzebne chociażby naszemu układowi hormonalnemu. Dlatego warto jest zapewniać codzienną dawkę kwasów omega 3, które znajdziemy w olejach nierafinowanych, orzechach i rybach.